امروز  سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرزمین کلاه حصیری ها
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ تعداد بازدید: ۲۰۲۵
print

سرزمین کلاه حصیری ها

سرزمین کلاه حصیری ها

 سرزمین کلاه حصیری ها

 

 
وقتی نام مکزیک را می شنویم نا خودآگاه به یاد زورو، کلاه‌های بزرگ حصیری و غذاهای تند می افتیم. با اینکه ایرانی ها چندان مکزیک را نمی شناسند، این کشور یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری در دنیاست. هر سلیقه‌ای با هر ذائقه‌ای در مکزیک چیزی برای لذت بردن پیدا می‌کند. اگر عاشق طبیعت هستید، جذب تماشای کوچ پروانه‌ها در آن خواهید شد.  اگر عاشق جاذبه‌های خاص و انحصاری هستید، می‌توانید از تماشای عریض ترین درخت جهان در منطقه تول لذت ببرید. اگر عاشق تفریح هستید، در سواحل زیبای کانکون گشتی بزنید. اگر به تاریخ علاقه دارید، در آنجا آثار باستانی بسیاری چشم‌انتظار شما هستند.اگر دل‌بسته هنر هستید، در مکزیک مایل‌ها نقاشی‌های دیواری وجود دارد  و... خلاصه هیچ کس در مکزیک بی‌نصیب نخواهد ماند. اگر دل‌تان می‌خواهد سفری به این کشور داشته باشید، شما را به خواندن این مطلب قصرنامه دعوت می کنیم.
 
بهترین زمان برای سفر
مکزیک مقصدی عالی برای سفر در تمام طول سال است، اما از نظر کلی، بهترین زمان از اکتبر تا نوامبر است که فصل بارندگی تمام شده و همه جا سرسبز است. اصولاً مکزیک زمستان‌های ملایمی دارد و اگر اهل ورزش های آبی هستید موعدی بسیار مناسب برای لذت بردن کامل از جاذبه‌های ساحلی است. 
 
سفر را آغاز کنید
صادق باشیم، مکزیک از ایران بسیار دور است! در همسایگی ایالات متحده امریکا قرار گرفته است و با توجه به بحث مهاجرت، سخت گیری هایی برای اخذ ویزای ایرانی ها وجود دارد. 
هتل‌های مکزیک هم طیفی گسترده را از اقامتگاه‌های ساده محلی تا هتل‌های بین‌المللی زنجیره‌ای مانند Palace Resort، Best Western، Hilton، Starwood را شامل می‌شوند. هتل‌ها حتی انواع ارزان قیمت آنها، بسیار تمیز و راحت هستند. بسته به فصل سفر، قیمت هتل‌ها متفاوت است و به جز محدوده زمانی جشن پاک و کریسمس، به‌ندرت با معضل نبود جا برای رزرو روبه‌رو می‌شوید. فقط توجه داشته باشید که هتل های کوچک و متل های کنار جاده ها مطمئن و راحت نمی باشند. ضمناً فرهنگ گردشگری کوله پشتی در مکزیک بسیار رایج می باشد به همین دلیل اقامتگاه های خوابگاهی (Hostel) زیادی در مکزیک وجود دارد و هزینه اقامت یک شبه در آنها به همراه صبحانه بین ۵۰ تا ۱۵۰ پزو است.
 
مکزیکوسیتی، شهر کاخ ها
نه از اسب کابوی ها خبری است و نه از رنگو! اما سرخپوستان محلی را می توانید لابلای مردم ببینید. پایتخت مکزیک دقیقاً شلوغ ترین جایی است که می توانید تصور کنید، 26 میلیون نفر جمعیت در یک شهر یعنی مکزیکوسیتی... بیش از دو برابر تهران! خاک مردابی این شهر باعث شده خبری از تونل نیایش و توحید نباشد و تا دلتان بخواهد وقت است که در ترافیک هدر می رود! این تنها شباهت مکزیکو به شهرهای خودمان نیست، چون به برکت وجود آتشفشانها، شهر کل یوم روی ویبره است! بنابراین برج های مرتفع و آسمان خراش درآن کمتر می بینید. 
 
آثار بجا مانده از تمدن مایا
مکزیک هرم های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. بسیاری از این هرم ها مربوط به تمدن مایاهاست که در دل جنگل های انبوه جنوب این کشور است. مایاها تقویم بسیار دقیق و جالبی داشتند که بسیاری از آثار تاریخی بجا مانده نیز برای بدست آوردن اطلاعات لازم از خورشید، ماه، زهره و بعضی اجرام دیگر ساخته شده است. برخی از آثار بجا مانده مانند هرم کوکولکان، هرم آفتاب و هرم ماه از جاذبه های گردشگری مهم مکزیک به شمار می رود. جالب است بدانید چندین هزار منطقه باستانی در مکزیک وجود دارد و در این زمینه هم بی شباهت به کشور خودمان نیست! 
 
مرکز تاریخی مکزیکو
مرکز تاریخی مکزیکوسیتی یا سنترو در اطراف زوکالو یا میدان اصلی این شهر که بزرگترین میدان آمریکای لاتین است و بعد از میدان سرخ مسکو بزرگترین میدان جهان محسوب می شود، قرار گرفته است. این میدان قابلیت گنجایش ۱۰۰ هزار نفر را دارد. از جمله جاذبه های این قسمت شهر می توان به کاخ ملی، کلیسای مکزیکوسیتی، کلیسای سانتو دومینگو، خیابان سن ایلدفونسو، خانه سنت آگوستین و ده ها بنای تاریخی دیگر اشاره کرد. 
 
کلیسای مکزیکوسیتی
بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای قاره آمریکاست. بنای این کلیسا که در سال ۱۵۷۳ تا ۱۸۱۳ ساخته شده به سبک گوتیک است و مملو از ستونها و مجسمه های زیبا میباشد. دو برج ناقوس کلیسا شامل ۲۵ ناقوس هستند و زیارتگاه کنار آن، تعمیدگاه کلیسا را در خود جای داده. این کلیسا ۱۶ عبادتگاه دارد و ۱۴ تای آنها به روی عموم باز هستند. 
 
کاخ ملی
ساختمان قوه مجریه فدرال مکزیک که در میدان اصلی شهر واقع شده است. این کاخ از زمان آزتک ها مسند پادشاهی بوده و بسیاری از مصالح ساختمانی این بنا از همان زمان به جای مانده اند. مجموعه فعلی، ساختمانی دولتی است که محل کار رئیس جمهور مکزیک را در خود جای داده و با نمای صورتی رنگ و طولی بیش از ۲۰۰ متر، تمامی سمت شرقی زوکالو را اشغال کرده است. 
 
کلیسای بانوی گوادالوپ
کلیسایی رومی کاتولیک، باسیلیکای باستانی، باسیلیکای جدید و زیارتگاه ملی مکزیک که در شمال مکزیکوسیتی در میدان ماریانا قرار دارد. باسیلیکای تاریخی در سال ۱۵۳۱ تا ۱۷۰۹ ساخته شد و باسیلیکای جدید در سال ۱۹۷۴ به آن اضافه شد. این کلیسا یکی از مهم ترین سایت های زیارتی کاتولیک هاست و سالانه میلیون ها بازدیدکننده دارد. 
 
موزه ملی مردم شناسی
این مجموعه شامل قوم شناسی، مردم شناسی، باستان شناسی از روزگاران پیش از تاریخ مکزیک شامل گنجینه های آزتک ها، مایاها و سایر تمدن های مکزیکی است.
 
معبد کبیر 
معبد کبیر یا تمپلو مایور یکی از معابد اصلی آزتک ها در پایتختشان تنوکتیتلان بود، که هم اکنون به مکزیکوسیتی تبدیل شده است. این معبد که هیویی تئوکالی نام داشته، به دو خدای جنگ و خدای باران و کشاورزی تقدیم شده است. هر کدام از این خدایان زیارتگاهی دارند که در بالای یک هرم با پله های مجزا قرار گرفته اند. ابعاد معبد در پایه تقریبا ۱۰۰ در ۸۰ متر است و در سال ۱۳۲۵ میلادی ساخته شده است. 
 
ستون استقلال
فرشته استقلال که آن را به نام اِل انجل یا ستون استقلال می شناسند، ستونی است که در میدان پاسئو د لا ریفورما در مرکز مکزیکوسیتی واقع شده است. ال انجل در یادبود صدمین سال شروع جنگ استقلال مکزیکو که در سال ۱۹۱۰ جشن گرفته شد، ساخته شد. این ستون یکی از مشهورترین نمادهای مکزیکوسیتی است.
 
پارک چاپولتپک
پارک یا جنگل چاپولتپک، با بیش از ۶۸۶ هکتار وسعت بزرگترین پارک آمریکای لاتین است و بر روی تپه چاپولتپک واقع شده است. این پارک که به گونه ای ریه های مکزیکوسیتی محسوب می شوند، باغ وحش شهر و موزه های متعددی همچون موزه هنر مدرن، موزه بوم شناسی، موزه کودکان، موزه تکنولوژی، موزه تاریخ طبیعی و موزه ملی که محل اقامت امپراطور اتریشی ماکزیمیلیان هابسبرگ بوده را در خود جای داده است. 
 
گاوبازی
امثال ما از این نظر نمی توانند مکزیکی ها را درک کنند! اما جالب است بدانید مکزیکو دو میدان گاوبازی مهم دارد که هر یکشنبه پر از تماشاگر است. نکته جالب تر اینجاست که مردم این شهر به این کار دلبستگی خاصی دارند! 
 
غذای مکزیکی
اینقدر تندی غذاهای مکزیکی معروف است که نیاز نیست آن را زبانِ بی زبان خودتان تجربه کنید! بنابراین قبل از سفارش غذا، در مورد میزان تند بودن آن بپرسید. ذرت مکزیکی را که می شناسید؟! این اسنک در مکزیک به نام تامالاس معروف است. ذرت یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مورد استفاده در غذاهای مکزیکی است و عمده غذاهای محلی در آنجا با ذرت سرو می‌شوند.غذای معروف دیگر آنجا کوزادیلا است که در واقع، نان ذرت پرشده با پنیر و سبزیجات و به شکل پیراشکی است. ضمنا توجه داشته باشید آب شیر معمولاً برای خوردن، تهیه یخ و حتی مسواک زدن مناسب نیست، بهتر است از آب معدنی استفاده کنید. 
 
خرید و سوغاتی
واحد پول مکزیک پزو (MXN) می باشد که به ۱۰۰ سنتاوس تقسیم می شود. دلار امریکا در شمال مکزیک و مکان های توریستی پذیرفته می شود اما استفاده از یورو رایج نیست. بهترین مکان برای تبدیل ارز فرودگاه ها می باشند. در مکزیک فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد که انواع لباس‌های محلی و سنتی را ارائه می‌کنند. شما می‌توانید در منطقه تاکسکو انواع جواهرآلات و نقره‌جات را پیدا کنید. منطقه اوگزاکا برای مجسمه‌های دست‌ساز حیوانی‌اش معروف است. چرم‌های منطقه لئون عالی هستند و خرید چکمه‌های کابویی دست‌دوز آنجا بین گردشگران باب است. می‌توانید انواع کارهای دستی چوبی و ماسک‌های چوبی را تهیه کنید که به عنوان وسایل دکوری جالب هستند.
 
درباره کلاه حصیری ها
مکزیکی ها مردمانی شاد و قانع هستند. بیش از 90 درصد مردم مکزیک اسپانیایی و بقیه به زبان بومی صحبت می‌کنند. البته انگلیسی هم بین مردم کاربرد دارد. مذهب اغلب مکزیکی ها کاتولیک رومی و از نظر نژادی دو رگه هایی ترکیبی از نژاد اروپایی و هندی (mestizos) و مکزیکی های اروپایی تبار (Criollos) هستند. کلاً هم روی قول و قرارشان حساس نیستند، دست کم با یک ربع تأخیر روی قرارهایشان حساب کنید! 
 
نکات مهم در طول سفر به مکزیک
خیلی جای نگرانی نیست و مکزیکوسیتی شهر پر آشوبی نیست، اما توجه داشته باشید که مناطق مرکز شهری امنیت بیشتری دارند. اگر هنوز از جانتان سیر نشده اید از رفتن به مکان های فقیر نشین  به خصوص هنگام شب خودداری کنید. تا دلتان بخواهد در مراکز شهری گدا هست، اکثر آنها خطرناک نیستند اما در مراکز شلوغ ممکن است کیف شما را بدزدند. مشهدی بازی در نیاورید و با دادن ۲ پزو آنها را از خود دور کنید. همچنین در رستوران ها اگر آب بطری سفارش می دهید، بگویید که در آن یخ نریزند زیرا، اکثراً یخ ها را با آب شیر درست می کنند.

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: