امروز  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
سوغاتی های باقلوا
۱۳۹۴/۰۷/۰۷ تعداد بازدید: ۱۷۵۸
print

سوغاتی های باقلوا!

سوغاتی های باقلوا

 سوغاتی های باقلوا!

محبوبه فرامرزی
شهر یزد بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دره‌ای وسیع قرار گرفته‌است. آبادانی یزد از سده پنجم هجری به بعد بوده و اتابکان فارس از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سده‌های گذشته به‌شمار می‌روند.
هنوز هم باقلوا را باید از شیرینی فروشی‌ها و ترمه را از مغازه‌های صنایع دستی یزد خرید تا مسافرت به این شهر تاریخی همیشه در یاد مسافر بماند.  
باقلوا شیرین‌ترین و خوردنی‌ترین سوغات یزد و ترمه از زیباترین صنایع دستی این شهر تاریخی است که شادی مسافرت به یزد را چند برابر می‌کند.
امروزه باقلوا در تمامی شیرینی فروشی‌ها وجود دارد، اما شیرینی هیچ کدام به شیرینی باقلوای یزد و مزه هیچ کدامشان به مزه رویایی این باقلوا نمی‌ماند.انگار طعم اصلی بادام و پسته را تنها می‌توان در این شیرینی اصیل و سنتی چشید.
 
شیرینی های یزدی
قطاب، زولبیا، پشمک، لوز بید مشک، حاجى بادام و لوز پسته از دیگر شیرینی‌های یزدی است، اما طعم هیچ کدامشان نتوانسته‌ است از باقلوا پیشی بگیرد و گوی سبقت را از این خوردنی کوچک و شیرین برباید.
تهیه این شیرینی سنتی یزدی کمی مشکل است، ولی مطمئنا اگر آن را در منزل تهیه کنید، روز شیرینی برای خود ساخته‌اید.
برای تهیه باقلوا باید خمیری مشابه خمیر نان تهیه کنید که لواش باقلوا گفته می‌شود و یک مایه محتوی پودر پسته که در میان باقلوا قرار می‌گیرد و یک شربت که برای شیرین کردن روی آن داده می‌شود.
برای تهیه مایه داخل باقلوا، داشتن پودر بادام یا پسته، پودر قند و کمی هل در منزل ضروری است. شکر، آب و گلاب نیز شیره شیرین باقلوا را تشکیل می‌دهد.
ترمه
گردشگرانی که ترمه یزد را فراموش نکرده و این سوغاتی مهم و ارزشمند را با خود به خانه‌هایشان آورده‌اند، می‌دانند که مسافرت به یزد بدون ترمه سبب می‌شود تا خاطره مسافرت برای همیشه زنده نماند.
هنر ترمه بافى در یزد سابقه تاریخى دارد و ابتدا در انحصار زرتشتیان بوده و از آن براى تهیه شلوارهاى مخصوص مجالس جشن عروسى استفاده می‌شده است. نقش ترمه بیشتر جقه، شاخ گوزن و گل محمدى است. ترمه، پارچه‌اى است در نهایت زیبایی، که تار آن از ابریشم تابیده شده و پود آن از ابریشم، نخ و پشم الوان است.ترمه‌هاى قدیم را به سر انگشت مى‌بافتند و به این دلیل به انگشت¬باف معروف بودند.امروزه تولید ترمه، نیمه دستى است. 

 

 

نظرات

 نام:
 *نظر: