امروز  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آبگوشت قُنَبید نِم خوریدون؟
۱۳۹۶/۰۴/۱۶ تعداد بازدید: ۲۶۹۱۳
print

آبگوشت قُنَبید نِم خوریدون؟

آبگوشت قُنَبید نِم خوریدون؟

 شاید برای زیارت به این استان رفته باشید؛ زیارت خواهر امام رضا(ع) که حرم مطّهرش در شهر قم قرار دارد و همه ساله پذیرای مهمانان و زائران بسیاری است. در گذشته چوپانان گلّه­های خود را به این منطقه می­آوردند و برای اسکان موقّت خود چادرهایی برپا می­کردند که در زبان فارسی به آن­ها «کومه» اطلاق می­شود. گفته می­شود نام «قم» از همین «کومه» گرفته شده و به تدریج مخفّف شده و بعد از اسلام به «قم» تغییر یافته­است.

مردمان قم هم مانند اهالی دیگر مناطق کشور آداب و رسوم و سنّت­های خاصّ خود را دارند. علاوه بر این­ها غذای محلّی مختصّ شهر و دیارشان هم سر سفره­هایشان پیدا می­شود. یکی از معروف­ترین این غذاها که به ترانه­ها و اشعار محلّی مردم این منطقه هم راه پیدا کرده، آبگوشت «قُمنَبیت» یا «قُنَبید» است. قُمنَبیت به معنای نبات قم است. مردم استان قم به خاطر شوری آب قم در بعضی از غذاها مانند آبگوشت از کلم قمری استفاده می­کنند. خوردن این کلم برای از بین بردن املاح مضرّ آب و سلامتی کلیّه­ها مفید است. در ادامه طرز تهیّة این غذای محلّی را می­خوانید.
چی لازم داریم؟
گوشت ماهیچه یا سر دست با استخوان گوسفندی: 750 گرم
نخود و لوبیای سفید: 150 گرم
پیازمتوسّط: دو عدد
سیب‌زمینیکوچک: پنج عدد
گندم: دو قاشق سوپ­خوری
رب گوجه‌فرنگی: یک تا دو قاشق غذاخوری
کلمقمری یا قُنبید نگینی: نصف یک عدد
ترخونخشک‌‌شده: یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفلو زردچوبه: به میزان لازم
لیمو عمانی: سه عدد
 
چطور بپزیم؟
ابتدا گوشت را تکّه تکّه می­کنیم و پیاز را هم خرد می­کنیم و به همراه نخود، لوبیا و گندم در قابلمه می­ریزیم. سپس کلم­های خرد شده را به همراه زردچوبه و شش لیوان آب به مواد اضافه می­کنیم و درِ قابلمه را می­بندیم تا با حرارت ملایم بپزد.
بعد از پخته­شدن گوشت، نخود، لوبیا و گندم، سیب­زمینی­ها را پوست می­کنیم و به مواد اضافه می­کنیم. سپس رب گوجه­فرنگی، نمک، فلفل، لیمو عمانی و ترخون خشک­شده را هم اضافه می­کنیم. این آبگوشت را با نان سنگک و سبزی خوردن سرو کنید.
نظرات

 نام:
 *نظر: