امروز  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
بیا که طعنه به شیراز میزند تبریز
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۱۸۴۹
print

بیا که طعنه به شیراز میزند تبریز

بیا که طعنه به شیراز میزند تبریز

                          بیا که طعنه به شیراز میزند تبریز
الهه آرانیان


سفر به شهری که شعر شهریار را نفس کشیده و رشادت های ستّارخان و باقرخان را به چشم دیده، سفری است سرشار از رهاورد و سوغات. تبریز شهر آیین ها و رنگ هاست؛ شهری با مردمانی شیرین زبان.
«سوغات خانة» این شماره را به رنگ و بوی شهر تبریز آراسته می کنیم تا اگر گذارتان به تبریز افتاد، دست خالی برنگردید.
دنیای شیرین خوراکی ها
تعداد شیرینی ها خیلی زیاد است؛ به قدری که دست مسافران را برای انتخاب باز می گذارد. از «قرابیه»، «نوقا»، «اریس» و «لوز» گرفته تا راحت الحلقوم، حلوای گردویی و باقلوا شــیرینی های معروف تبریــز هستند. تبریــز نان سنّتی های معروفی هم دارد از جمله: «کوکه» (نان بربری)، «لاواش» (نان لواش)، «یاغلی کوکه» (نان روغنی) و «ایشلی کوکه» (نان مغزدار). امّا یکی دیگر از سوغاتی های خوردنی تبریز، آجیل تبریزی است که بادام، نخود، کشمش، گردو، انواع تخمه، فندق و ... از اجزای آن هستند و همگی در آذربایجان کشت می شوند.
تار و پود هنر و ظرافت
آذربایجان از گذشته تاکنون از بزرگترین مراکز بافت قالی بوده است؛ به گونه ای که در دورة سلجوقیان و ایلخانان این هنر بسیار رواج داشت. از زمان جانشینان هلاکوخان مغول، تبریز مرکز عمدة قالی بافی و داد و ستد قالی بوده است. در دورة صفویان هم قالی های بسیار نفیس در این منطقه بافته می شد. از این رو هنر قالی بافی در ایران مرهون هنرمندان و بازرگانان آذربایجان است. بافتن پارچه با دست، به ویژه پارچه های ابریشمی و زری هم از گذشته در ایران و آذربایجان شرقی رایج بوده و اکنون هم یکی از هنرهای مردم این منطقه است که حاصل زحمتشان یکی از بهترین سوغاتی هاست.
از درخشش نقـــره تا قدمت سفال
صنعت نقره سازی از هنرهای قدیمی تبریز است که تا 20 سال
پیش، 25 کارگاه نقره سازی با 100 نفر هنرمند نقره کار در این شهر مشغول کار بودند. در حال حاضر این هنر منحصر به فرد در حال از بین رفتن است و تعداد کمی از هنرمندان چراغ این هنر را روشن نگه داشته اند. محصولات سرامیک و سفال هم از سوغاتی های آذربایجان شرقی است که سابقه ای طولانی در میان مردمان این استان دارد و کارگاه های سرامیک سازی شبستر هم از شهرت خاصّی برخوردارند.
سفرتان به سرزمین تاریخ و فرهنگ و هنر به خیر و کوله بارتان پر از سوغات.


نظرات

 نام:
 *نظر: