امروز  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
سفر به سرزمین هزاررنگ، هند
۱۳۹۴/۰۵/۲۸ تعداد بازدید: ۱۶۸۰
print

سفر به سرزمین هزاررنگ، هند

                            سفر به سرزمین هزاررنگ، هند
سیّد جواد رضویان
ملیحه پژمان

سفرکردن به هر نقطه ای، دل انسان را تا مقصد شور و هیجان همراهی می کند و حالا اگر این سفر همراه با خاطرات جذّاب و رؤیایی باشد، قطعاً لذّت و شیرینی آن چندین برابر خواهد شد.
من در زندگی ام سفرهای مختلفی را تجربه کرده ام که هر کدام از آن ها خطّی روشن و دلچسب بر زندگی ام کشیده اند که هر وقت در ذهنم مرورشان می کنم، کلّی شاد می شوم. امّا از میان سفرهایم به خارج از کشور، سفر هند برایم بسیار متفاوت بود؛ چون این کشور سرشار از رنگ های جذّاب و دارای مردمی شاد است که با وجود غم های زندگی ، باز هم شادی و نشاط را با پوشیدن لباس های شاد و رنگارنگ به دیگران هدیه می کنند. کشور هند مناظر زیبای تاریخی بسیاری دارد؛ از جمله بنای تاج محل که مورد توجّه توریست ها و علاقه مندان به آثار تاریخی است.
هند مردمی مهربان و زحمتکش دارد و البتّه آداب و رسومی که در این کشور به چشم می خورد،گذشته از ورود برخی خرافه ها در آن ها، باز هم جالب توجّه است. سال گذشته سفری 8 روزه به هند داشتم و به اماکن مختلف این کشور از معابد تا سینماها و حتّی مراسم سنّتی مردم این کشور سرک کشیدم.
یادش به خیر. شب پایانی سفر بود که دوست داشتم آن شب را هم با یک اتّفاق جالب توجّه در هند سپری کنم. مقابل پنجره هتل ایستاده بودم که توجّهم به یک باغ زیبا با نورپردازی های جذّاب جلب شد. گفتم سری به آن جا بزنم. از هتل بیرون آمدم و خودم را به باغ رساندم و دیدم مراسم جشن ازدواج دختر یکی از متموّل ترین افراد شهر است. همة مهمانان باید کارت دعوت می داشتند و من هم که توریست بودم و کارت دعوتی در کار نبود، از نگهبان خواستم وارد باغ شوم که من را به صاحب مهمانی که همان پدر عروس بود، معرّفی کرد و این مرد ثروتمند و صاحب نام هندی وقتی فهمید توریست ایرانی هستم، با کمال خوشرویی من را به مراسم دعوت کرد و کلّی هم پذیرایی شدم!
عروسی های هندی را همیشه در فیلم های سینمایی دیده بودم و فرصت خوبی برایم پیش آمده بود که از نزدیک این مراسم را ببینم و جالب این که بسیاری از سنّت های آن ها شبیه سنّت های ما در ایران بود. لباس های عروس و داماد که بسیار سنّتی و البتّه گران بودند، از پارچه های زربافت تهیّه شده بودند. روی میز شام هم انواع دسرها و غذاهایی شبیه به غذاهای ایرانی به چشم می خورد؛ مثلاً آن ها هم لوبیا پلو به همراه گوشت داشتند و نکته جالب-تر اینکه بر خلاف عروسی های ایران که شام سر یک ساعت مشخّص سرو می شود، در عروسی های هند از همان ابتدای مراسم تا انتها انواع غذاها و شیرینی ها سرو می شود.
رفتن به این عروسی و دیدن سنّت های جذّاب هندی ها برای ازدواج، یکی از خاطره های شیرین من است.


نظرات

 نام:
 *نظر: