امروز  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
سفر بـه سرزمین ناشـناخته هـا، آفریقـا
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ تعداد بازدید: ۷۱۶
print

سفر بـه سرزمین ناشـناخته هـا، آفریقـا

 سفر بـه سرزمین ناشـناخته هـا، آفریقـا

سپند امیر سلیمانی؛ بازیگر سینما و تلویزیون

یکی از مهم ترین اتّفاق های زندگی هر فرد، سفر کردن است. سفر کردن انسان را با وقایع و مکان های ناشناختة دنیا آشنا می کند و از همین جهت هم من همیشه برای خودم برنامة سفر دارم و از هر فرصتی برای رفتن به نقاط دیدنی استفاده می کنم.

سال 91 برای من سالی متفاوت بود؛ چرا که برای اوّلین بار به قارّة سیاه، یعنی آفریقا سفر کردم و در آن جا با ناشناخته های بسیار زیادی مواجه شدم که خیلی جالب توجّه بود.

آفریقا، مردمی اسرار آمیز دارد؛ چرا که در دل این قارّة بزرگ آداب، رسوم و فرهنگ های جالب توجّهی وجود دارد که هیچ کدام با آن دیگری تطابق ندارد؛ مثلاً در یک نقطه مردم برای اسب احترام ویژه ای قایل هستند، امّا در یک منطقة دیگر گوشت اسب می خورند. جایی زن ها رییس قبیله اند و در جای دیگر برده و زیردست محسوب می  شوند و با اینکه در قرن پیشرفت و تکنولوژی زندگی می کنیم، قارّة آفریقا چندان بویی از آن نبرده و زندگی بیشتر مردم این سرزمین ابتدایی است.

در سفر 20 روزه ام به آفریقا، نکات جالب توجّهی دستگیرم شد و چیزهایی که از کودکی دربارة آدم خوارها شنیده بودم، به حقیقت پیوست. در آفریقا جزیره هایی مملو از قبایل وحشی وجود دارد که از بوی آدمیزاد خوششان می آید و آن قدر جستجو می کنند تا او را شکار کنند!

در کنگو که یکی از کشورهای آفریقای غربی است، شیوة زندگی مردم قبیله ای است. آن ها شبانه روز کشاورزی و دامداری می کنند. در کنگو زنان بر مردان برتری ویژه ای دارند و همة اموال خانواده در اختیار زنان قرار دارد و حتّی می توانند مردان خود را از خانه بیرون کنند! البتّه ناگفته نماند که این مسأله فقط در این کشور آفریقایی نمود دارد و در نقاط دیگر مردان برتر از زنان محسوب می شوند.

آثار و صنایع دستی زیبایی هم توسّط مردم بومی آفریقا تولید می شود که اغلب از عاج فیل و تنة درختان کهنسال ساخته می شوند. مردم این منطقه تا وقتی عاج فیل نشکند و یا فیلی نمیرد، از عاج این حیوان برای صنایع دستی استفاده نمی کنند؛ چون باور ویژه ای نسبت به  فیلها دارند. در بورکینافاسو بیشترین تولیدات صنایع دستی از عاج فیل مرسوم است و از آن جا که این تولیدات نقش مهمّی در اقتصاد این منطقه ایفا می کنند، متأسّفانه فیل های بیچاره در تیررس شکارچیان قرار دارند. بومی های بورکینافاسو حتّی از استخوان دندة فیل ها هم صنایع دستی تولید می کنند که طرفداران قابل توجّهی دارد.

 

سفر کردن چشم انسان را به حقیقت آفرینش خدا باز می کند و از این جهت توصیه می کنم حتماً اهل سفر و دیدن نقاط دیدنی ایران و جهان باشید.

نظرات

 نام:
 *نظر: