امروز  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
عروس مدیترانه، زیبایی بیکرانـه
۱۳۹۴/۰۶/۰۲ تعداد بازدید: ۳۴۶۷
print

عروس مدیترانه، زیبایی بیکرانـه

عروس مدیترانه، زیبایی بیکرانـه

                              عروس مدیترانه، زیبایی بیکرانـه
نگاهی به جاذبه های گردشگری لبنان
مجتبی نخعی راد


مقدّمه: لبنان سرزمین زیبایی هاست؛ از آب های نیلگون مدیترانه تا قلّههای پوشیده از برف، از دشت های سرسبز تا جلگههای خشک و عریان، از کوههای سر به فلک کشیده تا درّههای عمیق و آبشارهایی که از دل کوه بیرون آمده و جنگلهای درخت صنوبر که بر دشت حاصلخیز و تاکستانهای انگور سایه انداخته است. این جا لبنان... جایی است که با وجود تفاوت نژادها و مذاهب همه چیز در نهایت زیبایی و نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته است. گذشتة لبنان با تاریخ اکثر ادیان پیوند خورده است. نگاهی به ویرانههای رومی، بیبلوس، بیروت و صیدان که از قدیمیترین شهرهای دنیا هستند و حمّامهای رومی بیروت، شما را به قلب تاریخ می برد. سابقة زندگی پیامبران بزرگ الهی، استیلای تمدّنهای فنیقی، رومی، یونانی و ایرانی، عبور کاروان اسرای کربلا، وجود آثار مقاومت، مناظر و پدیدههای طبیعی زیبا در لبنان، ظرفیّت گردشگری بالایی را برای این کشور به وجود آورده است. تا قبل از جنگ های داخلی و جنگ هایی که از سوی رژیم اشغالگر قدس به این کشور تحمیل شد، لبنان کشوری متموّل و پایتخت بانکداری جهان عرب محسوب میشد و هر ساله تعداد زیادی توریست را جذب میکرد؛ تا جایی که بیروت را به عنوان پاریس خاورمیانه میشناختند. خود لبنان هم به دلیل توان مالی بالا، سوییس خاورمیانه لقب گرفته بود. با اینکه در طول جنگ خسارات بسیاری به زیرساختهای این کشور وارد شد، امّا آن ها تلاش می کنند تا به جایگاه سابق برگردند.

نگاهی به نقشه
جالب است بدانید لبنان یکی از کوچکترین کشورهای دنیاست که مساحت آن فقط حدود 10 هزار کیلومتر مربّع است. از نظر ارتفاع، سرزمینی بلند و کوهستانی است که 255 کیلومتر از ساحل مدیترانه را به خود اختصاص داده است. درّة زیبای «سهلالبقاع» که دو رود مهمّ «عاصی» و «لیطانی» از آن می گذرند، در بین دو رشته کوه شرقی و غربی لبنان قرار گرفتهاست.
بخش مهمّی از کشاورزی لبنان در این درّة حاصلخیز انجام می شود. لبنان از شمال و شرق با سوریه و از جنوب با فلسطین اشغالی هم مرز است.
پرچم لبنان برگرفته از رنگ سرخ و سفید و کاج سبز است که در کوهها و جنگلهای لبنان وجود دارد و نماد ملّی لبنان به شمار میرود.

در دل تاریخ
سفر به لبنان بدون توجّه به تاریخ این کشور لذّتی ندارد. لبنان در قلب تاریخ تمدّن است. شناسنامة تمدّن آن به  5000  سال قبل از میلاد، زمانی که نخستین ساکنان شناخته شدة لبنان، کنعانیها بودند، برمی گردد. مردمی از نژاد سامی که به احتمال زیاد با یونانیان دادوستد داشتهاند و در دریانوردی متبحّر بوده اند. یونانیان آنان را فنیقی (همان مخترعین حروف الفبا) مینامیدهاند. در زمان کوروش بزرگ، فنیقیه جزء قلمروی ایران بود و به مدّت دو قرن، هخامنشیان فرمانروای این منطقه بودهاند. پس از آن، اسکندر شهر صور (پایتخت فنیقیه) را فتح کرد. این کشور در طول دوران، حاکمیّت های گوناگونی به خود دیده است، از جمله هخامنشیان و ساسانیان، یونانیان، امپراتوران روم و بیزانس، خلفای مسلمان، صلیبیان و خلفای عثمانی و آخرین آن ها هم در طول جنگ اوّل جهانی بود که تحت حاکمیّت فرانسه درآمد. آثار به جا مانده از این دوره های مختلف، بخش مهمّی از جاذبه های گردشگری لبنان را تشکیل می دهد.
شگفت انگیزترین همزیستی مذاهب و نژادها
بی شک شگفت انگیزترین گوناگونی مذاهب در یک مساحت کوچک را می توانید در لبنان بیابید و از آن عجیبتر، در هم آمیختگی و همزیستی عادّی و روزمرّة این مذاهب مختلف است. کلیسا و مسجد به فاصلة یک کوچه، صدای اذان و ناقوس کلیسا به فاصلة چند دقیقه، دو دوست که یکی محجّبة با نقاب و دیگری بدون حجاب دست در دست هم، و نایت کلابی در فاصلة صد متری مدرسة علوم دینی! این ها اتّفاقات عادّی و روزمرّه در این کشور است. در پژوهش مؤسّسة بین المللی پژوهشی CIRI آمریکا که به منظور بررسی آزادی-های مذهبی بین 195 کشور جهان صورت گرفت، لبنان به عنوان آزادترین کشور جهان برای مذاهب گوناگون شناخته شد.
60  درصد لبنانی ها مسلمان شامل شیعه (بزرگ ترین فرقة مذهبی در لبنان)، سنّی، دروزی و علوی و  40  درصد مسیحی شامل مارونی، ارتدوکس یونانی، کاتولیک یونانی، کلیسای آشوری و ارضی هستند. لبنان دارای جمعیّت کوچکی از کردها نیز هست. با اینکه زبان رسمی لبنان عربی است، امّا بسیاری از آن ها به فرانسه هم صحبت میکنند. سطح سواد و درآمد سرانه در کشور لبنان بسیار بالاست.
جمعیّت لبنان حدود 4 میلیون نفر است، امّا 4 برابر آن، یعنی حدود 16 میلیون نفر با نژاد لبنانی در کشورهایی چون برزیل (بیشترین جمعیّت لبنانی ها در این کشور است)، آرژانتین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، فرانسه، انگلیس، مکزیک، ونزوئلا و آمریکا زندگی می کنند.  400  هزار آوارة فلسطینی نیز از سال  1948  در این کشور زندگی میکنند.
بهترین وقت سفر
هوای آفتابی تابستان لبنان، بهترین وقت برای تفریحات ساحلی و گذراندن یک تعطیلات بدون خطر بارندگی است. در این فصل، دمای هوا بیشتر وقتها حدود 20 تا 30 درجة سانتیگراد است.
بهار و پاییز هم زمان خوبی برای سفر به لبناناند؛ البتّه احتمال بارندگی هم هست، امّا هوا روی هم رفته خنکتر از تابستان است و تعداد توریستها هم کمتر است.
در عوض در زمستان، برف میبارد و دمای هوا پایین است. هر چند که توریستهای این فصل هم عاشق کوهستان های پر برف لبنان هستند و بساط اسکی و ورزشهای زمستانی روبهراه است.
سفر را آغاز کنید
شاید خوشحال بشوید اگر بدانید پس از امضای تفاهم نامة لغو روادید، می توانید بدون ویزا گرفتن به لبنان سفر کنید! به جز ایرانی ها، گردشگران چندین کشور دیگر نیز می توانند بدون ویزا به لبنان سفر کنند. امسال تورهای یک هفته ای لبنان حدود 2 میلیون تومان برای شما آب می خورد! ایرلاین های متعدّد داخلی و خارجی به لبنان پرواز دارند که ایران ایر و ماهان می توانند گزینه های انتخابی شما باشند مقصد پرواز شما فرودگاه بینالمللی «رفیق حریری» در 9 کیلومتری جنوب بیروت خواهد بود که بعد از دوبی، دومین فرودگاه مجهّز و شیک خاورمیانه است. این فرودگاه در دهة 90 کاملاً بازسازی شده و توسعه یافته است.
بیروت، عروس خاورمیانه
به بیروت، پاریس خاورمیانه لقب دادهاند؛ لقبی که با سفر به آنجا میبینید چندان هم اغراقآمیز نیست؛ مجسّمهها، سنگفرشهای خیابان، سبکهای متفاوت زندگی در کنار یکدیگر، تفریحات شبانه و تاریخی که هزاران قصّه از آن بیرون آمده، میتواند کمی این شباهت را توجیه کند.
این شهر کانون فرهنگی منطقة خود است و از دیدگاه رسانهای، تئاتر، فعّالیتهای فرهنگی و زندگی شبانه در جهان عرب نامدار است. به هر حال این شهر، پایتخت لبنان است؛ کشوری که همیشه عروس، بهار و یا بهشت شرق لقب گرفته است.
این شهر با بیش از 2 میلیون نفر جمعیّت، در وسط خطّ ساحلی لبنان با دریای مدیترانه واقع شده و یکی از بزرگ ترین و اصلی ترین بنادر این کشور محسوب می گردد. ساحل بیروت یکی از زیباترین ساحل های دریای مدیترانه است که دارای سواحل صخره ای و شنی در کنار یکدیگر است. این شهر با جاذبه های توریستی و رستوران های متنوّع خود بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا به ویژه از جهان عرب و دنیای غرب به سمت خود جذب نموده است، به طوری که روزنامة نیویورک تایمز در سال 2009، از این شهر به عنوان یکی از 10 شهر برتر توریستی دنیا یاد کرده است.
حمل و نقل
فرودگاه تا مرکز شهر حدود ده دقیقه فاصله دارد و برای طی این مسیر باید مینیبوس سوار شد و یا تاکسی گرفت. روی درِ جلوی تاکسیهای اصلی، لوگوی فرودگاه دیده می شود. کرایةتاکسی در بیروت خیلی گران نیست، مگر اینکه تاکسی تلفنی رزرو کرده باشید. در مسیر فرودگاه تا محلّ اقامت احتمالاً تصاویر زیادی از سیّد حسن نصرا... و رهبر انقلاب خواهید دید و جای هیــچ تعجّبی هم ندارد. لبنان مرکز مقـاومت اســلامی است و از نـظر مذهبی، سیاسی و استراتژیک پیوندهـــای ناگسستنی بـا ایـران دارد. به خاطر ترافیک سنگین خیابانها به خصوص در مرکز شهر، اگر برای مدّت محدودی به بیروت سفر کردهاید، پیشنهاد میکنیم به فکر اجارة ماشین نباشید، به جز وقتی که بخواهید در اطراف شهر بچرخید و یا از هتل تا ساحل را رانندگی کنید که در آن صورت هم فراموش نکنید بدون گواهینامة بینالمللی به شما ماشین اجاره نمیدهند.
اتوبوسهای بیروت، رفت و آمد به بیشتر جاهای این شهر را آسان کردهاند. نقشة مسیرهای دو نوع اتوبوس قرمز و سفید (متعلّق به بخش خصوصی) و آبی و سفید (دولتی) را میتوان از ادارة گردشگری شهر تهیّه کرد. برای سوار شدن به اتوبوس، کافی است
به رانندة آن اشاره کنید تا نگه دارد! به همین سادگی. تنها ایستگاههای رسمی هر خط، اوّل و آخر آن هستند و رفت و آمدشان هم مثل کشور خودمان زیاد حساب و کتابی ندارد.
روش سریع تر و تاحدّی به صرفهتر، تاکسیهای اشتراکی چهار نفره هستند که سرویس نامیده میشوند. سرویسها در مسیرهای مشخّصی رفت و آمد دارند و شبیه به تاکسیهای خطّی ایران کار میکنند. اگر از ما می شنوید، تا جایی که برایتان ممکن است پیاده حرکت کنید تا در کوچه ها و خیابان های بیروت قدم بزنید و پاریس خاورمیانه را خوب ببینید.
دیدنی های بیروت
حریصا
یکی از جاهایی که احتمالاً تعریفش را از کسانی که به بیروت سفر کردهاند، شنیدهاید، منطقة «حریصا»ست. اینجا بهترین محل برای توریستهاست؛ منطقهای که بالای ارتفاعات لبنان واقع شده و کافهها و رستورانهای آن هیچ وقت خالی نیست. در واقع مجموعه ای از کلیساهای چهارگانه است که بر بالای کوهی در 25 کیلومتری بیروت قرار دارد. برای بالارفتن از صخرههای حریصا جادّهای از روی کوهستان سرسبز به صورت زمینی وجود دارد، امّا بد نیست که با پرداخت 5 دلار تلهکابینسواری را در لبنان تجربه کنید و یکی از زیباترین چشماندازهای جهان را ببینید.
قدیمی ترین کلیسای این مجموعه Our lady of Lebanon (سیّدة لبنان) بنایی مخروطی شکل با یک راهپلّه مارپیچ است که هر چه به سمت بالا میرویم، از عرض پلّهها کم میشود. روی قلّة این بنا مجسّمة برنزی 15 تنی از مریم مقدّس با تاجی از طلا قرار دارد که بیش از 100 سال قدمت دارد و از بیشتر نقاط شهر دیده می شود. یکی از بهترین نماهای بیروت و سواحل آن را در این بالا می توانید ببینید.
«بازلیک»، کلیسای دیگر این مجموعه، بزرگ ترین کلیسای خاورمیانه با قدمتی 102 ساله است که سقف آن به نشانة 5 استان لبنان، 5 سطح دارد. بلندترین ارتفاع سقف آن 40 و کوتاهترین آن 20 متر است. این کلیسا بسیار مقدّس است و متأسّفانه به دلیل بی توجّهی برخی گردشگران هموطن به حساسیّت و احترام این مکان برای مسیحیان و ایجاد سر و صدا و خنده و پهن کردن فرش و بساط(!)، مسیحیان دیدگاه خوبی نسبت به ورود ایرانی ها به این مکان ندارند.
داخل کلیسای بازلیک مجسّمه ای چوبی با ارتفاع 2 متر از مریم مقدّس قرار دارد که سفری یک ساله به دور کشور لبنان دارد و هر هفته در یکی از کلیساهای این کشور نگهداری می شود و در پایان سال به کلیسای بازلیک باز میگردد. مسیحی های مارونی جشن های بزرگ مذهبی خود را در این کلیسا برپا می کنند. کنیسة «سیّده لرد» به معنای نگهبان، در زیر کلیسای بازلیک قرار دارد که یکشنبهها در آن دعای دسته جمعی میخوانند. و چهارمین کلیسای این مجموعه کنیسة «الغفران» است که میزبان مراسمی چون تدفین، غسل تعمید و اعتراف است.
موزه ها
اگر اهل گالریگردی و بازدید از موزهها باشید، موزة ملّی بیروت که در جنوب خیابان اشرفیّه قرار گرفته، انتخاب خوبی برای شناخت تاریخ و فرهنگ کشور لبنان است.
در این موزه، مجموعة جالبی از ابزار باستانشناسی، مجسّمهها و تابوتهای چوبی قدیمی به نمایش گذاشته شده است. موزة AUB از قدیمیترین موزههای خاورمیانه است که مجموعهای دیدنی از اسلحهها، ابزارها، سنگهای چخماق، مجسّمههای سفالی رنگی، جواهرات و سکّههای عربی مربوط به قرن پنجم بعد از میلاد مسیح در آن به نمایش گذاشته شده است.
موزة «سورساک»، یکی دیگر از موزههای زیبا و دیدنی محلّة اشرفیه است که حتّی شبها هم میشود برای تماشای چراغانی زیبا و معماری بینظیر این موزه و ساختمانهای قدیمی سبک عثمانی و فرانسوی دور و اطرافش، سری به آنجا زد.
در کل خیابان اشرفیه جایی است که تمام لبنان را در خودش جمع کرده است. تعداد زیاد گالریها، موزهها، سینماها، رستورانها و کافهها، نه تنها برای مردم این شهر، بلکه برای خارجیها هم از اشرفیه پاتوقی دوستداشتنی ساخته است. اگر تصمیم دارید هر شب و روزی که در لبنان هستید، خوش بگذرانید و دسترسی خوبی هم به دیگر جاهای دیدنی شهر داشته باشید، خیابان اشرفیه با وجود قیمتهای بالای هتلهایش یکی از بهترین انتخابها برای اقامت است.

صخره های روشه
یکی از شگفتیهای طبیعت بیروت، صخرههای «روشه» در غرب شهر است که نماد بیروت به حساب میآید و به آنها صخرههای عشّاق یا صخرة خودکشی نیز میگویند. معروف است که پس از دختری به نام روشه که در این جا خودکشی کرد، تاکنون چندین نفر با پرت شدن از صخره خودکشی کرده اند که علّت بیشتر آن ها به خاطر ناکامی در رسیدن به معشوق بوده است. نشستن در کافه های منطقة روشه و یا روی نیمکت های موجود در پیاده روی خیابان و تماشای غروب آفتاب از پشت صخره های روشه، یکی از جذّابیت های این منطقه برای توریست هاست. همچنین می توانید یک قایق سواری جالب در آب های زیبای مدیترانه و در اطراف صخره های روشه را تجربه کنید.
غار جعیتا
«جعیتا» در هجده کیلومتری شمال بیروت، طولانیترین غار مرکب خاورمیانه و یکی از 14 فینالیست عجایب هفتگانة طبیعت در سال 2011 بوده است.
این غار که در میان کوه های سرسبز و چشم اندازی زیبا قرار گرفته، در سال 1968 کشف و 10سال بعد از آن برای بازدید افتتاح شد.
غار جعیتا در دو طبقه با نام غار علیا و غار سفلی یا غار آبی است.
برای رفتن به غار علیا باید سوار تله کابینی شد که از میان جنگلی زیبا می گذرد. مسیر 750 متری این غار، با نورپردازی های بسیار جذّاب همراه است و چشــمه ای معروف به چشمة آرزوها در آن وجود دارد که بازدیدکنندگان برای برآورده شدن آرزوهایشــان به داخل آن سکّه می اندازند! رفتن از غار علیا به غار ســفلی با قطاری که این مســیر را می پیماید، امکان پذیر است.
مرکز بیروت
مرکز بیروت که به پاریس خاورمیانه شهرت داشت، تقریباً بیست سال پس از هیاهوی جنگ، کمابیش به حال و هوای آن موقعش بازگشته و پر از توریستهایی است که توی کافههایش سرک میکشند و برنامه میچینند که دیگر جاها را ببینند.
میدان «نجمه» یا «برج ساعت»، یکی از مهمترین بخشهای این ناحیه است. میدان را زمان تسلّط فرانسویها بر شهر ساختهاند و به خاطر زیباییاش، زبانزد است. ساختمان پارلمان و کاخ ریاستجمهوری لبنان به فاصلة کمی از این میدان قرار گرفتهاند و آثار باقیمانده از حمّامهای رومی هم که مربوط به دوران امپراتوری روم شرقی بوده و یکی از قدیمیترین ویرانههای بیروت است،
در کنار این دو ساختمان واقع شده است. مسجد «محمّد آل امین» در مرکز شهر نیز دیدنی است. این مسجد بین سال های 2002 و 2007 توسّط نخست وزیر سابق لبنان، رفیق حریری که در کنار آن به خاک سپرده شده، ساخته شده است. معماری این مسجد به سبک عثمانی و گنبد آن به رنگ آبی، شبیه به مسجد «سلطان احمد» در استانبول است.

خرید در شهر شیک پوشان
بیروت امروزی مملو از فروشگاههای برندهای معروفی است که قیمتهایشان هم به خاطر اسم و رسمشان بالاست. تقریباً تمام برندهای مشهور فرانسوی شعبهای در این شهر دارند و هفتة مُد بیروت یکی از پر رفتوآمدترین شوهای مد را در این منطقه برگزار میکند. به همین خاطر بیروت شهر شیکپوشان است. با اینکه در بازارهای محلّی و سنّتی میتوان لباسهای ارزانقیمت هم پیدا کرد، ولی کمتر مسافری پیدا میشود که یک بار سراغ فروشگاههای خیابان «حمرا» و یا مرکز خرید ABC نرفته باشد. برای دیدن بازارهای قدیمی بیروت بد نیست سری به خیابانهای «وردون» و «مار الیاس» بزنید. به جز روسری و چادر لبنانی که خانم های ایرانی آن را خوب می شناسند، عطر، ادویه، پارچه و شال از سوغاتیهای سنّتی بیروت است.
غذای لبنانی
بیروت را میتوان یکی از خوشمزهترین شهرهای دنیا نامید! مدیترانهایها، یکی از سالمترین سفرههای غذا را دارند و بین آنها، لبنانیها به خاطر تنوّع و پرمایه بودن غذاهایشان در دنیا مشهورند. آشپزی لبنانی، مخلوطی پر و پیمان است از روغن زیتون و ادویهجات با میوه و سبزی تازه و چند جور گوشت و گاهی هم لبنیّات و ماهی.
میگویند سفر به بیروت، بدون امتحان کردن «مزه»های سنّتی لبنان کامل نمیشود. مزه، ترکیب استادانهای از انواع خوراکهای سبک سرد و گرم است شامل سالادهایی مثل تبوله و فتوش، حمص، انواع پیراشکی و سمبوسه و البتّه دلمةبرگ مو. نان لبنانی هم از اجزای جدا نشدنی این سفرة رنگین است.
با اینکه بیشتر رستورانهای فستفود زنجیرهای دنیا در بیروت هم شعبه دارند، شباهت ذائقة لبنانیها به غذاهای ایرانی و همینطور فراوانی غذای حلال باعث شده که کمتر مسافر ایرانی در این شهر سراغ فستفودهای زنجیرهای را بگیرد؛ البتّه باید مراقب سلامتی خود باشید تا با خوردن غذاهای لبنانی، دچاراضافه وزن نشوید!
طرابلس
«طرابلس»، دومین شهر بزرگ و غربیترین بندر لبنان است که باغهای پهناور پرتقالش معروف است. در فصل بهار گرد شکوفههای پرتقال در هوا پخش میشود و رایحة دل انگیزی در شهر قابل استشمام است. از این رو به این شهر «الفیحاء» نیز گفته میشود.
بهار شهر با آفتاب ملایم، نسیم خنک دریا و گلهای رنگارنگ کاغذی دیدنی است. فرودگاه بینالمللی طرابلس چهل کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و برای پیمودن این مسیر، علاوه بر اینکه میتوانید تاکسی بگیرید، ایستگاه اتوبوس هم نزدیک ترمینال اصلی است که البتّه تا پر از مسافر نشود، حرکت نمیکند.
با توجّه به اینکه کرایة تاکسیها خیلی بالا نیست، پیشنهاد میکنیم از آنها برای رسیدن به شهر استفاده کنید؛ هم شما را تا محلَ اقامتتان میرسانند و هم می توانید از دائره المعارف گویا (رانندة تاکسی!) استفاده کنید.
دیدنی های طرابلس
قلب شهر، میدان بزرگ «صاحتاطال» در نزدیکی برج ساعت است. همه چیز از همین حوالی شروع میشود؛ رستورانها و فروشگاههای کوچک و بزرگ، صنایعدستی، دستفروشهایی که غذاهای فوری میفروشند و تاکسیها، همه اینجا جمع شدهاند. بخش شرقی میدان را که ادامه بدهید، وارد محلّة قدیمی طرابلس میشوید. حمامهای قدیمی، کاروان سراها، خانهها و مغازههای کوچک و قدیمی طرابلس که صنایع دستی میفروشند، تماشایی است. دیدنیهای مشهور طرابلس هم در همین سمت شرقی هستند. یکی از این دیدنیها حمّام متروکة «النوری» است که در سال 1333 میلادی ساخته شده و زمانی بزرگترین حمّام شهر بوده و ویرانههای آن نشان میدهد چه سازة منحصر به فردی بوده است. روبهروی حمام النوری، مدرسة قدیمی «النوریت» واقع شده که هنوز هم کلاسهای درسش فعّال است.
قســمت غربی میـــــــدان صاحتاطال، بخش مدرن و امروزی شــهر است. خیابان «فـــــؤاد چحاب» در همین محلّه و پر از فروشگاهها و رستورانهای جدیدی است که هر وقتی از سال، رونق دارد.
یکی از جاهایی که در سفر به طرابلس حتماً ســری به آن خواهید زد، قلعة «ریموند دو سن ژیل» است که خود لبنانیهـــا به آن «سنجیل» میگویند. در ســـــال 1102 میلادی، وقتی که ریموند دو سنژیل، تپّهای را با چشمانداز درّه، شهر و ساحل تصرّف کرد، تصمیم گرفت قلعهای بر آن بسازد. اوّلین ورودی بنا، دروازهای عظیم از دوران عثمانیهاست. بعد از دروازه، خندقی است که در دورة جنگهای صلیبی روی آن پل ساختهاند. داخل قلعه هم با مخلوطی از سبکهای مختلف ساخته شده که تأثیر دورانهای تاریخی مختلف قلعه است.
ساحل عمومی طرابلس با رستورانها و کافههای متعدّدش میتواند یک روز کامل را به خودش اختصاص دهد؛ از تفریحات دریایی گرفته تا برنامههای زنده و شبانه.
نکتة مهم در رفتن یا نرفتن به طرابلس این است که با تمام کوچکیاش میتواند میزبان خوبی برای یک سفر آرام خانوادگی باشد، امّا جوانترها یا کسانی که به قصد ماجراجویی سفر میکنند، می توانند برای سفر به این شهر بیشتر تأمّل کنند.
شهر صیدا
این شهر زادگاه رفیق حریری و «فؤاد سینیوره»، نخست وزیر بعد از حریری است. ما ایرانی ها ورزشگاه المپیک «صیدا» را که برای جام ملّت های آسیا در سال 2000 ساخته شد، به یاد داریم؛ جایی که تیم ملّی کشورمان به کرة جنوبی باخت و از مسابقات حذف شد. مهم ترین اثر دیدنی شهر صیدا، قلعة دریایی این شهر است که در سال 1228 میلادی ساخته شده و یکی از بزرگ ترین قلعه های تاریخی لبنان به شمار می رود. این قلعه با فاصلة کمی از ساحل، در واقع در داخل آب قرار دارد.
موزة صابون صیدا در داخل بازار قدیمی شهر واقع شده است. صابون صیدا شهرت جهانی دارد. در این موزه مراحل ساخت صابون به روش سنّتی برای بازدید کنندگان توضیح داده می شود.
شهر صور
«صور» با حدود 120 هزار نفر جمعیّت، چهارمین شهر بزرگ لبنان با اکثریّت جمعیّت شیعه است. اهمیّت این شهر به خاطر محوّطه های باستانی اش است.
«البس» با آثار به جامانده از فینیقی ها که در فهرست آثار جهانی یونسکو هم ثبت شده، در خارج از شهر قرار دارد. در این جا بقایای شهر قدیمی صور که از سنگ ساخته شده، قبرهای بزرگ قدیمی با استخوان های دفن شدگان و چند طاق بزرگ را می توان دید.
شهر تاریخی بعلبک
در شرق کشور لبنان و بین دو سلسله کوه، درّة «بقاع» قرار دارد که یکی از نادرترین آثار تاریخی جهان را در خود نگهداری میکند. قلعة «بعلبک» در واقع شهری با ریشههای تاریخی فنیقی است. بقایای سه معبد «ژوپیتر»، «ونوس» و «باخوس» در این شهر قرار دارد. برای ساخت این معابد چندگانه در طی 250 سال و انتقال سنگ های عظیم از فاصلة 300 کیلومتری به بعلبک، حدود 100 هزار برده کشته شدند. معروف ترین این معابد، معبد ژوپیتر است که وسعتش دو برابر بنای «پارتنون» آتن بوده است.
مقام «رأس الحسین (ع)» و مرقد «سیّده خوله»، دختر امام حسین(ع) که در هنگام عبور کاروان اسرای کربلا از بعلبک از دنیا رفته، در این شهر زیارتگاه عاشقان اهل بیت است.
قلعه موسی
«قلعه موسی» در شهر کوچک «دیر القمر» در 60 کیلومتری بیروت قرار دارد؛ شهری کوهستانی با خانه های سنگی که در فاصلة قرن 16 تا 18 میلادی مرکز حکومت لبنان بوده است. قلعه موسی توسّط شخصی به نام «موسی عبدالکریم المعمّری» در سال 1962ساخته شده است و در حال حاضر در سنّ 79 سالگی پذیرای بازیدکنندگان است. این قلعة سه طبقه بیشتر به خاطر موزة مردم شناسی اش معروف است.
درّة قادیشا
در 121 کیلومتری بیروت درّهای به نام «درّة قادیشا» وجود دارد که از نظر زیبایی در جهان بی نظیر است. این درّه که به «قنوبین» نیز معروف است، یکی از عمیقترین درّههای لبنان در ارتفاع 1500 متری دریا است و تمام زیباییهای طبیعت از رودخانه و کوه و درخت گرفته تا مه و ابر و برف و باران را میتوانید در آن مشاهده کنید. درّة قادیشا از منطقة «بشری» شروع میشود که زادگاه شاعر بزرگ و برجسته لبنانی، «جبران خلیل جبران» است. زیبایی این درّه به حدّی است که سازمان یونسکو آن را در فهرست اماکن فرهنگی و میراث بشری جهان قرار داده است.


نظرات

 نام:
 *نظر: