امروز  سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
سفر ما را به اعماق تاریخ می برد
۱۳۹۴/۰۷/۰۱ تعداد بازدید: ۱۷۲۰
print

سفر ما را به اعماق تاریخ می برد

 سفر ما را به اعماق تاریخ می برد

 

 

خسرو معتضد (مورخ)
 
سفر خاصیت های فراوانی دارد که همه ما به آن ها  واقف هستیم. یکی از مهمترین آثار سفر تغییر و دگرگونی حال و احوال روحی و جسمی ماست که در طول سفر حاصل می‌شود. نکته دیگر این که در سفر فرصت دیدن طبیعت زیبا و نعمت های بی نهایت الهی برای ما میسر می شود و اماکن طبیعی بسیاری را در حین سفر می بینیم که تا پیش از آن تصوری در مورد آن ها نداشته ایم. سفر برای ما فرصت تجربه‌اندوزی ایجاد می‌کند؛ تجربیاتی که بدون رفتن به جاهای مختلف و دیدن آن ها برای ما حاصل نمی شود.
 
اما یکی از مهمترین آثار و برکات سفر، دیدن آثاری است که از گذشتگان ما به یادگار مانده؛ آثاری که بخش مهمی از تاریخ حیات بشر را برای ما تعریف می کنند. دیدن آثار تاریخی و آشنا شدن با زندگی گذشتگان، ما را با تاریخ بشریت آشنا می کند. بیشتر مورخانی که در مورد آثار تاریخی و شیوه زندگانی مردمان ادوار گذشته کتاب نوشته اند با رفتن به اماکن مختلف و دیدن آثار برجای مانده تاریخ را سینه به سینه انتقال داده‌اند. برای من دیدن ابنیه تاریخی حال خوبی ایجاد می کند. دیدن شیوه زندگی بشر در دوره های مختلف و مرور تاریخ، فرصتی استثنایی و متفاوت است و آنچه با چشم دیده می شود، قطعا با تعریف کردن متفاوت است.
 
من در طول زندگی ام به کشورهای مختلف و شهرهای ایران سفر کرده ام و در هر کدام از این سفرها با بخشی از تاریخ آشنا شده ام. دیدن غارها و آثار برجای مانده در آن ها، مرور شیوه زندگی مردم در ادوار گذشته، دیدن بخش های مانده از خانه‌های قدیمی و سنگ‌نوشته‌ها جذابیت خاصی برای من دارد و من دوست دارم تاریخ را به صورت زنده و خط به خط مرور کنم و برای رسیدن به این مقصود همیشه سفر کرده ام و در هر سفر نیز با اتفاق و جریان تاریخی جدیدی مواجه شده‌ام.
 
به یاد دارم در دوران جوانی سفری به عراق داشتم و به خانه‌ای برخورد کردم که بیش از سه هزار سال قدمت داشت و حتی کسانی که در اطراف آن زندگی می کردند، این مسأله را نمی‌دانستند و به همدیگر توصیه می‌کردند به آن خانه وارد نشوند و ادعا می‌کردند این خانه مربوط به دیوها و شیاطین است! و این در حالی که آن خانه یک اثر تاریخی سه هزار ساله بود و مردم محلی این مطلب را نمی دانستند.
 
توصیه می‌کنم این بار که سفر می‌کنید با هدف مرور تاریخ سفر کنید که در این صورت با اتفاقات جالبی مواجه خواهید شد.

نظرات

 نام:
 *نظر: