امروز  شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
داروی رفعِ کم­خونی
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ تعداد بازدید: ۲۵۶۵۴
print

 داروی رفعِ کم­خونی
 داروی رفعِ کم­خونی!
الهه آرانیان
 
 
زمستان بهترین فصل و موقع برای سفر به جنوبی­ترین استان ایران یعنی بوشهر است. اگر قصد سفر به این خطّة گرم و مهربان کشورمان را دارید، بخوانید از سوغاتی­ها و صنایع  دستی ارزشمند این دیار. محال است به بوشهر بروید و دست خالی برگردید؛ آن­قدر سوغاتی­های این استان زیاد است که حسابی دستتان برای انتخاب و خرید باز است.
این سوغاتی­های خوشمزه!
ماهی و میگو قبل از خوردنی دیگر خودنمایی می­کنند و بعد از این نوبت می­رسد به انواع و اقسامِ شیرینی­جات؛ از خرما و حلوا ارده گرفته تا حلوای مسقطی و حلوای نونَک یا حلوای سنگک.
حلوا ارده یا حلوای راشی را از فرآورده­های کنجد تهیّه می­کنند و به هماره شیرة انگور یا عسل نوش جان می­شود. ارده از روغن کنجد به دست می­آید و علاوه بر اینکه منبع غنی ویتامین است، برای کم خونی و تقویت گردش خون هم مفید است.
شیرینی سنّتی بوشهری حلوای نونک است که از شیرة خرما تهیّه می­شود. به این ترتیب که شیرة خرما را روی حرارت کم آن­قدر هم می­زنند تا رنگ شیره سفید شود و قبل از سرد شدن به آن کنجد بو داده اضافه می­کنند. بوشهری­ها به این شیرینی حلوای سنگک هم می­گویند.
 
ساخته از دل و جان
 
زنان هنرمند بوشهری با دل و جان آثار زیبایی را خلق می­کنند؛ آثاری که توجّه هر گردشگری را به خود جلب می­ کنند. صنایع دستی بوشهر از گلیم  و گبّه و عبا بافی تا حصیربافی و گرگور بافی و سفالگری را در برمی­گیرد.
گبّه و گلیم­های بوشهری مشهورترین سوغاتی بوشهر هستند. این محصولاتِ منحصر به فرد به سایر کشورها صادر می­شوند و شهرت جهانی دارند. کمالی، بهمنیاری، عبّاسی، فخرآوری، کلر و گناوه  مهم­ترین مراکزی هستند که در آن­ها گبّه و گلیم­بافی رایج است.
عبای بوشهری از پشم شتر یا گوسفند به طور محدود بافته می­شود و بافت آن قدمتی 500 ساله دارد. این عباها در کشورهای حاشیة خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.
یکی از لوازم صیّادانِ ماهی «گرگور» است که با سیم فلزی گالوانیزه و به شکل یک نیم­کره بافته می­شود. بافت گرگور کاری مردانه است و شهرستان­های دیلم، گناوه، کنگان و بوشهر مراکز مهمّ بافت گرگور هستند.
در استان بوشهر از گذشته تا امروز به خاطر فراوانی برگ و الیاف درختان خرما حصیربافی رایج بوده و همین فراوانی، باعث افزایش بازدهی اقتصادی شغل حصیربافی شده است. مهم­ترین محصول حصیری بوشهر فرشی به نام «تک» است که در ابعاد 200 در 200 سانتی­متر بافته می­شود و برای بافتن آن معمولاً 8 ساعت کار لازم است. بوشهری­ها محصولات حصیری دیگری هم تولید می­کنند از جمله بادبزن، کلاه حصیری، چاکان(سبد جمع­آوری خرما) و... .

بوشهر در منطقه­ای گرم و خشک و کم­آب واقع شده و از این رو از گذشته ساخت وسایلی برای خنک کردن و خنک نگه داشتن آب رایج بوده است. به همین دلیل تعداد کارگاه­های سفالگری در این استان زیاد است. این کارگاه­ها فرآورده­عای سفالین مانند کوزة آب، کوزة قلیان، کشک­ساب، کاسه و بشقاب و... می­سازند. خاک مورد نیاز سفالگران بوشهری از معادن موجود در اطراف شهرها تأمین می­شود. 

نظرات

 نام:
 *نظر: